Altibox: Litt teknologi, resten DRM-magi

Jeg er så uheldig at mitt borettsalg har inngått en ekslusiv avtale med Altibox.

I den forbindelse ønsker jeg å dele noen tanker. Altibox har valgt å tilby TV over IP, såkalt IPTV, noe som i seg selv er vel og bra. Men, de har puttet DRM (Digital Rights Management) på det hele. Dette ville heller ikke vært noe stort problem dersom de hadde fulgt en standard, men den formen for DRM som Altibox har valgt, gjør det umulig å se på TV med alternativt avspillingsutstyr. Nøkkelen til den krypterte TV-strømmen er nemlig låst inn i boksen — de benytter ikke f.eks. smartkort. Man er altså nødt til å bruke boksen man leier fra Altibox for å så sett på TV.

Dette skiller så vidt jeg kjenner til i vesentlig grad fra samtlige andre TV-leverandører i Norge. De andre aktørene (Telenor/CanalDigital, Get, RiksTV, …) leverer digital-TV over DVB (DVB-S2 for satellitt, DVB-T for bakkenettet, DVB-C for kabel-TV). Disse bruker alle smartkort til dekryptering, og følger alle standarder, noe som gjør det mulig å spille av TV-strømmen på alternativt utstyr.

Selv har jeg erfaring med Get og DVB-C. For ca 5000 kr bygget jeg mitt eget mediasenter med MythTV. Jeg kunne da ta opp opptil fem kanaler samtidig og styre boksen fra nettet. Dette uten å måtte betale for mer enn basispakken fra Get. Videre hadde jeg full kontroll på opptakene mine, og kunne konvertere dem til det formatet jeg selv ville, brenne dem ut på DVD om jeg ville, overføre barneTV til spilleren i bilen, osv osv. Men viktigst: Jeg kunne velge den boksen som passet best for mine behov.

Med Altibox må man betale en ekstra månedsavgift for å få lov til å ta opp TV. Man kan da ta opp maksimalt to kanaler samtidig (pr. PVR-boks, antar jeg). Man har ikke kontroll på opptakene, og kan ikke hente dem ut fra boksen. Dette er DRM av verste sort!

Faktisk så er Altibox sin TV-guide på nett laget så dårlig, at den ikke fungerer på min Nokia N900. Sidene har et rullefelt inni rullefeltet, og det fungerer veldig dårlig på berøringsskjermer. Jeg antar iPhone-brukere har samme problem. Men Altibox har også en WAP-versjon av TV-guiden, men der skal de jammen ha 7 kr for hvert opptak (med mindre jeg er Altibox mobil-kunde…).

Sånn er verden blitt – alt skal leies. Noen ganger må du leie tilgang til det du allerede leier (mulighet til opptak), men selv når du har gjort det, så bestemmer du ikke over det du har betalt for.

Min neste post blir antakelig om NRK, formidlingsplikt, lisensplikt, og hvor mye vi som forbrukere skal finne oss i når det gjelder betale for å bli kneblet med DRM.

4 Responses to Altibox: Litt teknologi, resten DRM-magi

  1. Ole-Christian sier:

    Det eneste som er bra med Altibox er kapasiteten de tilbyr.

    Telsey-ruterne har elendig wifi. Kunder nektes tilgang til ruteren (eller..»hjemmesentralen») og blir avspist med en halvferdig nettside.
    Hvilket geni fant ut at det var nok å tilby portåpning til interne ip’er, og at kundene ikke har behov for å binde ip til spesifikke maskiner. Man kan selvsagt gjøre dette på hver enkelt maskin, men det burde være unødvendig.

    Selv verdens kjipeste ruter har mulighet for å blokkere nettsider. Noen tillater tilogmed valg mellom whitelisting og blacklisting. Kjempefint for foreldre og andre som vil ha kontroll over bruk. Hos Altibox? Ingenting.

    For å få disse funksjonene, som jeg regner som grunnleggende, må man få telsey’en i bridgemodus og skaffe eget utstyr. Altså en ekstra kostnad for kunden, for å få normal kontroll over eget nettverk. All takk til gruppen som fikk tvunget Lyse/Altibox til å revurdere forbudet mot bridge mode

    Men det hjelper ikke helt…Altibox’ forakt for kundene viser seg nemlig når man ser hvilken port de velger å bruke for å drive fjernadministrering av ruterne… port 80! Det hadde vært enkleste sak i verden å velge en annen port (gitt at telsey har et minstemål av funksjoner på ruterne sine)
    Dette tyveriet av en såpass viktig port er unødvendig, ville kostet dem lite å endre, men vanskeliggjør ting for kunden.

    Synd at kvaliteten på kobberet heromkring gjør alternative valg umulige :/

  2. […] nevnt i mine tidligere Altibox-innlegg om DRM og GPL, så er jeg rimelig misfornøyd med måten Altibox låser meg […]

  3. […] har skrevet om dette tidligere her og […]

  4. […] mine tidligere innlegg her på bloggen har jeg uttrykt min misnøye med Altibox effektivt hindrer bruk av annet […]

Legg igjen en kommentar

