NRK, formidlingsplikt og kryptering

Som den eneste TV-tilbyderen i Norge, krever Altibox månedlig ekstraavgift for å la deg gjøre digitale opptak av NRK. Dette gjennom aggresiv DRM, der samtlige kanaler krypteres, også NRK. Nøkkelen tilbys ikke på smartkort, men er kodet direkte i dekoderen. Dermed er man låst, det lar seg ikke gjøre å tilpasse TV-hverdagen til egne behov — Altibox dikterer alt, og du er dømt å leie deres PVR-dekoder.

Som nevnt i mine tidligere Altibox-innlegg om DRM og GPL, så er jeg rimelig misfornøyd med måten Altibox låser meg inn.

Jeg er ufrivillig Altibox-kunde gjennom borettslaget mitt. Argumentet om at jeg står fritt til å bytte TV-leverandør om jeg vil er ikke gyldig, da det ville bety at jeg også måtte flytte.

For godt over en måned siden, tok jeg kontakt med lisensavdelingen til NRK, og stilte noen enkle spørsmål vedrørende formidlingsplikt, lisens og en avklaring i forhold til begrepet «TV-mottaker«. Jeg har ennå ikke fått svar, selv ikke etter purring.

Er det for mye forlangt, i år 2010, å få tilgang til å gjøre digitale opptak av sendinger fra Norges Rikskringkasting med selvvalgt utstyr?

[1] FOR 1997-02-28 nr 153: Forskrift om kringkasting

2 Responses to NRK, formidlingsplikt og kryptering

  1. […] Jeg har skrevet om dette tidligere her og her. […]

  2. […] mine tidligere innlegg her på bloggen har jeg uttrykt min misnøye med Altibox effektivt hindrer bruk av annet […]

Legg igjen en kommentar

