Kontroll over egen TV-opptaker

Aftenposten skriver om hvordan vi forbrukere har mistet kontrollen over egen TV-opptaker. Det er interessant at fokus er på Get, og ikke Altibox. Get gir i det minste oss forbrukere mulighet til å bygge eget multimediasenter, og gjøre opptak i det formatet vi selv vil, ved bruk av smartkort. Altibox har sperret for denne muligheten, ved å bruke proprietær kryptering uten å tilby smartkort.

Jeg har skrevet om dette tidligere her og her.

I artikkelen sier informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Erik Andersen, at noen nyere TVer åpner for lagring direkte til USB-minne. Jeg vil påstå at dette absolutt ikke er en holdbar løsning, da den i liten grad er kompatibel med tradisjonelle multimediasenterløsninger.

Jeg håper derfor ikke Forbrukerrådet lar seg lure til å gå inn for en slik halvveisløsning.

Oppdatering: digi, VG, Aftenbladet og Fædrelandsvennen har også den samme NTB-artikkelen.

2 Responses to Kontroll over egen TV-opptaker

  1. nyslipt sier:

    Til artikkelen hos digi.no, har «toddy» en god kommentar syns jeg.

  2. […] mine tidligere innlegg her på bloggen har jeg uttrykt min misnøye med Altibox effektivt hindrer bruk av annet […]

Legg igjen en kommentar

